Странице

недеља, 26. јануар 2014.

Žito

"Slava... kolač, žito, sveća, tamjan i vino... sve drugo može, a ne mora.."


Žito je veoma važno u pravoslavnim obredima, kada se svi prisutni služe mirisnim i ukusnim zalogajem. 
Sutra je sveti Sava, a mi u školici vredno spremamo posluženje, jer je to naša školska slava... Tim povodom, evo mog recepta za slavsko žito. 

Inače, ja ga lično spremam dva puta godišnje, za slavu naše kuće - Miholjdan, kao i za svetog Vasilija Ostroškog, koga sam izabrala kao svog ličnog sveca zaštitnika... :) 
U ovom receptu su sastojci uobičajni, ali je priprema ubrzana, što uopšte ne utiče na kvalitet i ukus žita.



Žito spremljeno na ovaj nacin koristi se na slavama, ali i u obredima za pokoj duše umrlih.

Sastojci
300 gr pšenice belije
300 gr šećera
300 gr mlevenih oraha
malo muskat oraha
malo ekstrakta vanile
još 30 gr mlevenih oraha

Priprema:

- Očistiti pšenicu, oprati je u cediljki pod mlazom vode, ocediti, pa staviti u ekspres-lonac i naliti vodom da je prekrije za širinu šake. Zatvotiti lonac i staviti na vatru da voda proključa, odnosno da ventil pocne da "pišti". Smanjiti jačinu vatre i kuvati 60 minuta, pa skloniti.
- Kad se pritisak u loncu spusti, otvoriti ga i žito preručiti u cediljku. Isprati ga odmah čistom vodom i ostaviti da se dobro ocedi. Ako želite suvlje i kompaktno žito, posle 15 minuta razastreti ga po raširenom stoljnjaku da se prosuši.
- Dok se žito suši, samleti orah (ja to radim u multipraktiku), odložiti ga u drugi sud na stranu, pa u multipraktik staviti da se melje žito, ali da ostane po neko celo zrno. Zatim dodati šećer (može i kristal, otopi se dok se melje!), pa kad je sve lepo sjedinjeno dodati orah i začine i još malo izmiksati. Ako se sprema veća količina, raditi iz više tura.
- Sjedinjenu masu preručiti na plitku i ravnu tacnu, oblikovati poluloptu i posuti mlevenim orasima, ili sipati u činiju, poravnati i posuti orasima.

Znam da je postupak različit od tradicionalnog, ali je rezultat potpuno isti, a mnogo, mnogo brži... Godinama sam spremala kako i drugi, a onda sam sve ubrzala! Kvalitetni ekspres-lonci od rostfraja (inoks 18/10) i raznorazna električna kuhinjska pomagala odlicno posluže u pripremanju žita. U opštoj žurbi oko priprema za slavu, ušteda svakog minuta (a pogotovo sata) je dobrodošla!



Još recepata za žito (klik na naslov):

















6 коментара:

  1. Srecna vam slava Gago :)
    Prva slika me odusevila, bas izgleda lepo i svecano. Mi slavu ne slavimo, ali zito volimo i cesto ga spremam. Ponekad dodam i grozdjice, slag. Znam da to za slavsko zito ne ide, ali ovako, lepo je za pocastiti se ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti, Ljiljo! Preneću mojima u školi tvoje čestitke!

      Imala sam babu (dedinu sestru) koja je bila potkovana što se tiče običaja, ona nas je maltene preslišavala šta sve treba da se spremi za popa i slavu, odnosno sve to što pominjem na početku i što se vidi na prvoj slici! Mnoge sam stvari upamtila, mogu reći da sam jedina jer ostale baš i nije zanimalo... Nisam neki vernik, al volim da ponovim sve ono što se godinama praktikovalo u našoj familiji :D
      Inače, žito volim, ali ga mimo slave ne spremam, prosto mi ne padne na pamet... Uostalom, vazda sam na nekim dijetama :D

      Избриши
  2. Srećna Vam školska slava!!!!
    Moj Stanoje žito obožava i kad pravim žito za slavu pravim trostruku količinu,jer ga on jede sa kašikom. Ne stavljam vanilu u žito,ali stavljam vanilin šećer sa ukusom ruma,probaj nekada.
    Topli pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zoki, hvala na čestitkama, preneću mojima :D
      Kod nas ja pojedem kašičicu-dve, a Zoki potamani resto... sa raznih slava donose žito. moj muž ni jednom ne oprašta ;))) Tako da bi se on i Stanoje u ovoj situaciji pokarambasili :D

      Избриши
  3. Одговори
    1. Mirče, hvala ti! Proslavismo je danas kako je red, skromno, a opet lepo! :D

      Избриши