Странице

уторак, 19. август 2014.

Sušeni paradajz



Jedno od mojih najdražih "otkrića" u poslednjih nekoliko godina (pored soparnika i domaćeg kvasca) je sušeni paradajz. Prvi put sam ga videla u delikatesnim radnjama, spakovanog u male teglice i koštao je basnoslovno - 300 grama isto koliko 10 kila paradajza na pijaci!

Kad sam počela ozbiljnije da se bavim istraživanjem recepata za sušeni paradajz po kulinarskim sajtovima, prosto mi se nametnulo da ga sama napravim. Prenosim vam moja iskustva, jer znam dosta njih koji ga vole, a ne upuštaju se u domaću izradu. Recepata sam videla sijaset, a izabrala sam dva načina.


Preporučuje se sušenje u rerni na 60°C nekih 10-12 sati. Ili na suncu, što je lepše, plus prirodno, a paradajz je ravnomerno osušen i ne može da zagori.
Može i tiho pečenje u rerni sat i po do dva sata, na temperaturi od 150°C. 
Obzirom da svaka rerna ima svoj "karakter", svako sušenje je priča za sebe, a sve zavisi i od paradajza koji sušimo i od količine..


Postupak je jednostavan : opran i suv paradajz presečem na pola (ili ako je veći na četvrtine) i stisnem po sredini da izađu semenke i tečnost (nekad prstom izdubim sadržinu napolje). Poređam ga na veliki pleh od rerne na koji sam stavila pek-papir ili foliju, dobro ga posolim i stavim u zagrejanu rernu. Sušim uglavnom na temperaturi oko 80°C - odškrinem vrata rerne koja podglavim varjačom, a sušenje traje 6-8 sati. Krupniji paradajz duže, sitniji kraće... Nadgledanje je obavezno! Tečnost mora skroz da ispari, ali treba paziti da se paradajz ne presuši, da ne pocrni ili pregori.















Naravno da po toplom i sunčanom vremenu može sve da ide na prirodno sušenje - tada isečen i posoljen paradajz stavim na veliki poslužavnik ili pleh od rerne, pa na sunčano mesto. Meni se na temperaturi od 30°C suši dva -tri dana, a kad je preko 35°C bude gotov za dan. Muve i ose obleću okolo, ali ne sleću na paradajz jer ih odbija so. Uveče ga unesem u kuću, pa sutradan sušim dok ne bude skroz gotov... Nekad traje i duže, zavisi od vlažnosti vazduha i jačine sunca!


Mana je što nikada sa sigurnošću ne mogu da imam vezana 2-3 sunčana dana, pogotovo je problem ako želim da sušim veće količine paradajza. U slučaju da je oblačno, sušenje u rerni je jedini izlaz. 

22. jul 2015. Na ekstremno visokim temperaturama od blizu 40°C u hladu (kakve su ovih dana), da paradajz ne bi goreo na prejakom suncu pokriti ga gazom ili tilom i češće nadgledati. Ili sklanjati u hlad ili kuću kad je najjače sunce, pa vraćati da se suši kad žega malo popusti.


U mnogim receptima na koje sam naišla preporučuje se paradajz sorte roma (kod nas se zove šljivar) i on je najbolji! Nije voden, nema puno semenki, mesnat je i lepo se suši. Na žalost, ovaj paradajz teško nalazim na pijaci u mestu u kome živim, pa sam sušila koji sam imala. Što se ukusa u odnosu na ostale tiče nema mnogo razlike, jedino je on mesnatiji. Znači, po meni može bilo koja sorta, važno je da se lepo osuši... 


Osušen paradajz ohladim, pa ređam u tegle i posipam začinima. Ja volim ruzmarin i beli luk, a vi možete po želji bosiljak, timijan, origano... Na kraju ga prelijem hladno ceđenim maslinovim uljem. Ostavim da odstoji malo, pa onda navalim... Sušeni paradajz jedem uz domaći hleb, sir, masline  i vino (hlebom obavezno topkam ulje koje odvadim iz tegle), a takođe ga koristim u pripremi peciva, testenine, rižota, salata... Kad vam treba da ga usitnite, sečenje nožem je muka, paradajz se "otima". Zato su spas kuhinjske makaze - seckaju ga kao od šale i očas posla dobijete željene komadiće.


Evo nekoliko slika sa linkovima koji vode na recepte sa sušenim paradajzom, a svi su ovde.











Aljo i oljo de luks 








E sad, meni je problem bio kako da ga čuvam jer u sezoni osušim veću količinu... Prve godine mi se desilo da je paradajz počeo da buđa, iako sam tegle čuvala u frižideru. Sledeće godine sam ga posle sušenja i hlađenja spakovala u male plastične kutijice i zamrzla. I to je najbolje rešenje!



Prepletena pogača

Potrebnu količinu odmrznem, malo prosušim u rerni (nekih desetak minuta) ohladim i koristim isto kao da je tek osušen - ubacim u manju teglu (zapremine 370 ml), začinim i nalijem uljem. Ta količina mi se nikada nije ubuđala, a teglu obavezno čuvam u frižideru dok sadržaj ne potrošim. Pa odmrzavam sledeću kutijicu... I tako leto, toplinu sunca, miris paradajza i ruzmarina trošim cele zime i na proleće, sve do novog paradajza..



Dodatak - 19. februar 2015.  

Oduševila sam se kada sam recept za sušenje paradajza našla i u 
Velikom narodnom (Patinom) kuvaru iz 1956. godine na strani 586, a izgleda ovako: 



20 коментара:

  1. Gago,ovo je odlican recept,sada kad je ovako suncano pokusacu kao i Vanja iz Podgorice da susim na suncu!Pozdrav♥

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobrila, biće mi drago da ih radiš po ovom receptu! ♥ Javi utiske kada bude gotovo sušenje i proba...

      Избриши
  2. Vreme idealno za poduhvat! Probaću i po Pati :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pata je zakon! Za sušeni paradajz sam čula na Coolinariki, videla da ga naši uvoze iz Italije i Grčke, mislila da je to ovde kod nas novina, a onda nađem kod Pate recept i sednem na goozu! Pre više od pola veka je ona za taj recept znala u "Srbiji, brale" a drugi nam sad prodaju pamet... Drago mi je da ćeš u poduhvat, javi utiske ♥

      Избриши
  3. Gago ja sušim paradajz ali nikad nisam vadila seme a one male i ne sečem. Prvi put sam ih sušila da ne budu skroz suvi ali kada sam ih stavila u teglu i nalila maslinovim uljem počeli su da bukvalno izlaze iz tegle, da kipe. Čuvala sam ih u frižideru i opet. Muke sam imala da pokupim uljem koje je izlazilo iz tegli i stalno mi prljalo frižider i to su tegle bile zatvorene. Sledeće godine sam ga osušila do kraja i nalila i bilo je OK. Kad ga stavim u jelo on ponovo omekša ali nisam probala ovako da ga jedem jer meni je to mnogo ulja. Kad ga izvadim iz tegle a on sav u ulju meni se to nejede. Kažeš da čuvaš u zamrzivaču tvoj paradajz, to je dobro rešenje a ja bi sve da izbegnem zamrzivač ali moraću i ja da ga ne bi previše sušila. Inače dopada mi se ovaj tvoj način sa vadjenjem semenki probaću ove godine tako a pogotovo što ja imam baš taj paradajz šljivar. Njega koristim za pelat a ovaj drugi sam sušila uglavnom čeri jer je sitan ali isprobaću i tvoj način.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Paradajz mora skroz da se osuši inače ili buđa, ili krene vrenje u tegli i onda ulje kipi... Kad ga začinim i nalijem hladno ceđenim maslinovim uljem, nema boljeg dodatka uz svež hleb (umočim malo u ulje) i sir. Naravno, predhodno ga malo ocedim od ulja. U kuvana jela ga nikada nisam stavljala. Dala sam gore više predloga kako da se koristi i čuva, pa ko kako voli... Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  4. Hvala za ovaj post! Ovog momenta iedm da kupim paradajz i da se radujem rezultatu...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Samo napred - ko ga jednom napravi više ne odustaje! Meni je upravo stiglo 5 kila sa pijace, bacam se na posao!
      Hvala ti na javljanju, javi utiske kad bude gotov ♥

      Избриши
  5. Ovi tvoji paradajzići su super! Ja sam bila oduševljena. Još uz domaći hleb sa starterom - savršeno! :) Mi ih pravimo svake godine, ali najčešće ih presušimo i to me nervira. Vidim da si napisala da ne mogu izgoreti na suncu. Pa - mogu. :) Nama se to desilo. :) Ove godine ću opet raditi, ali neću ih zalivati maslinovim uljem već ću ih u zamrzivač. Tako sam prošle godine sušila smokve u rerni i to namerno da ne budu presuve, pa u zamrzivač. Mnogo su dobre! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Milkice, znam i ja da hoće da pregori na prejakom suncu, desilo se meni jedne godine jer sam sušila u podne na 40°C. Preporučuju da se na ekstremno visokim temperaturama pokrije gazom ili tilom (kako kaže Pata), dodaću gore u recept. Ja ih već nekoliko godine zamrzavam i to mi je najsigurnije čuvanje. Smokve nisam sušila, a mogla bih... Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  6. Draga Gago, tvoj recept mi se mnog dopada, a pošto mnogo volim mediteranske kombinacije masline-sir-paradaj i začini volela bih da probam. Kako da da odredim kada je dovoljno osušeno a da ne presušim?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pritisni prstom "meso" paradajza, ako je suvo i nema soka onda je osušeno... Na suncu skoro da ne može da pregori, a u rerni sve zavisi od temperature i koliko je paradajz mesnat.. .Ako se smanji temperatura onda se sušenje razvuče na desetak sati, ali je sigurnije... Javi utiske kad ga napraviš :))) Pozdrav i hvala ti na javljanju. ♥

      Избриши
  7. Prošle godine sam prvi put probao da sušim, i to po osećaju, na suncu, bez da čitam bilo koji recept. Imao sam problem sa insektima, ali mi nije palo na pamet da ga posolim.
    Potom sam ga nožem usitnio. Uz razne sastojke sam napunio par teglica (glavni su mi so, beli luk, ljuta papričica, maslinovo ulje i origano). U frižideru se očuvalo i do dana današnjeg a ukusom sam fasciniran. Upravo krećem da pravim ovogodišnju turu, samo što ću ga unapred posoliti :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bravo za samostalno sušenje! 👍 A što se soli tiče, eto potvrde da se uči ili na tuđem iskustvu ili na sopstvenim greškama.. So uglavnom u kombinaciji sa paradajzom rastera muve i ose, a može i da se preko paradajza raširi tanka gaza ili mrežica od tila, pa je paradajz zaštićen.. Pozdrav i hvala na javljanju!

      Избриши
  8. Interesantan blog Gago. Naso te preko googla trazeci recept za suseni paradajz. Ja i cura ga obozavamo!!

    Do sad sam ga nasao samo u jednom dobrom/skupom restoranu, i palo mi je na pamet zasto ga ne bi napravili :).

    Hvala na receptu, lepo pises, prirodno, neka tako i ostane.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stefane, hvala ti puno na javljanju i lepim rečima... Pišem i kuvam kako inače sve radim - nekada polako i detaljno, a nekad na brzinu i nestrpljivo pa šta ispadne! :)))
      Drago mi je da si se upustio u sušenje paradajza, videćeš da nije nikakva mudrost, samo treba sačekati da se "meso" paradajza lepo osuši. A onda biraj začine kojima ćeš ga namirisati i način kako ćeš ga jesti..
      Pozdrav tebi i tvojoj curi! 👋

      Избриши
  9. Makica
    Pozdrav Gaga!
    Sve pohvale za napisan recept. Nikad lepše napisano, sa slikama i svojim primerima. Svaka čast i kako ste nam opisali svoja iskustva i saznanja, kako mi ne bi lutali. Hvala Vam na tome. Pogledaću i druge recepte :)

    ОдговориИзбриши