Странице

четвртак, 18. август 2016.

Somborka u turšiji



Turšiju spremam preko 30 godina, isključivo po receptu moje kume Staše. Od nje sam u stvari dobila recept za preliv/rastvor kojim se konzervira povrće. Godinama sam delila recept familiji i prijateljima na papirićima i telefonski, sad ga pišem ovde, pa kome treba neka čita..

Inače sam (što se tiče povrća koje sam kiselila) pravila sve moguće kombinacije, a na kraju ostala samo na ovim filetima ljute paprike. Desetak godina sam mešala paprike, krastavce, zeleni paradajz, šargarepu i karfiol. Burence se punilo svakog septembra (nekada i krajem avgusta, da bude gotova za slavu), a turšija je bila jedra i čvrsta sve do leta, ako ga dočeka. Čak sam, kada se deo turšije potroši, u burence ubacivala kupus i posle par nedelja imala divan kiseli za salatu. Onda sam neko vreme stavljala svako povrće pojedinačno, u zasebne kantice. Pošto je moj Zoki pre desetak godina prešao na sirovu klopu, zimnica je se svela samo na par stvarčica koje ja volim, jer je on vrlo retko ili uopšte ne jede. Vremenom sam izgustirala sve osim ove paprike i samo nju pravim, pogotovo što ljutu somborku ne mogu da kupim ni u jednoj tegli i ni od jednog proizvođača zimnice..


Somborku domaćice uglavnom bare za zimu, ja je spremam kao turšiju. I nju sam u početku ostavljala celu, u komadu, ali mi je trebalo mnogo presolca i koristila sam veće tegle ili kantice za čuvanje, jer je paprika kabasta. Onda sam rešila da je prepolovim. Ukus je isti, samo manje mesta zauzima, plus ne ide mnogo preliva koji na kraju sezone bacam. Sad je sečem na 4 dela (na filete) i tako mi se pokazalo kao najbolje. Pošto ne spremam veliku količinu paprike, sve lepo spakujem u manje tegle od 580 gr. I na kraju važna preporuka - obavezno nabaviti žutu papriku, crvena u turšiji omekša i nije hrskava, a ni ukusna kao žuta!



Sastojci:
3 kg paprike somborke (žute)
2 l vode
60 gr soli
50 gr šećera
50 gr esencije
1 kašičica vinobrana
po želji zrna bibera, lovor..

Priprema:


  • Paprike oprati i obrisati, pa ih iseći na filete. Obavezno koristiti rukavice kada se seče ljuta paprika, jer se ljutina zavuče u pore pa peče i koža na rukama i sve što ruke dotaknu (oči!!!)
  • Slagati komade u čiste tegle. Po želji dodati zrna bibera i lovor (ja ne dodajem).
  • U veći sud sipati vodu, so, šećer, esenciju i vinobran. Sve dobro promešati da se sadržaj rastvori i tečnost izbistri.
  • Kutlačom nalivati tegle do vrha, tako da sve paprike budu prelivene (po želji ih pritisnuti plastičnim pritiskačima).
  • Zatvoriti poklopcima na šraf i tegle odložiti na suvo i tamno mesto.


Paprike se ukisele za 2-3 nedelje, a dobre su sve do sledeće sezone! Od ove mere sam dobila 8 tegli po 580 ml. Inače mogu da se slažu i u plastičnu kanticu, ali je meni staklo uvek bolji izbor! Odlične su kao meze uz rakijicu, a ja ih volim kao salatu uz pasulj ili uz moj klokrompir - paprikaš. I naravno da mogu da se ostavljaju za zimu cele paprike u burencetu i pomešane sa drugim povrćem, kao klasična turšija, a ja ću i dalje ovako.. 

Kumina original mera (za 10 - 12 kg mešanog povrća za turšiju) je 10 l vode, 300 gr soli, 250 gr šećera, 250 gr esencije i 2 vinobrana. Ja sam preliv procentualno smanjila, petina mere mi je bila sasvim dovoljna za 3 kg paprike, čak je malo preliva preteklo.





12 коментара:

  1. Divno izgleda tako u teglicama, moracu da sefu pokazem receptic, on je zaduzen za pripremanje slane zimnice, sigurna sam da ce mu se dopasti.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lanice, hvala ti ❤ Ovo je klasika što se turšije tiče, jedino što sam ja pravila sa jednom vrstom paprike, dok većina pravi mešanu (sa više vrsta povrća)..

      Избриши
  2. Одговори
    1. Hvala ti, draga ❤ Nisam baš mnogo vredna. Druge žene mnogo više zimnice spremaju, a ja tek malo, da se nađe..

      Избриши
  3. Znaš da mi ovde nemamo takvu šiljastu žutu papriku:) Mada nadjem ponekad u hrvatskom eurodeli .Tako da nisam ni znala da se bare. I ja bi ih volela u tušiji. A izgledale bi divno u špajzu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Izgleda još bolje u činiji dok se jede.. :))) Inače ove sitne ljute paprike nema ni ovde baš svuda, a žuta je tek par nedelja. Onda uzri, dobije crvenu boju i više nije za turšiju, ali je dobra za pečenje ili punjenje. Hvala ti na javljanju, draga ❤

      Избриши
  4. Divne, zute...savrseno 'osvjetljenje' za tmurne zimske dane!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bogme su i dobro grejanje u zimskim danima jer su prilično ljuteeeeeee! Hvala ti na javljanju! ❤

      Избриши
  5. Somborku obozavam, fino je ljuta i meni nekako najduze ostane hrskava i cvrsta. Zimnicu mi pravi mama, tako voli i to joj fino ispunjava vreme i za tursiju koristi bas somborku. Divota!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti, draga ❤ Raduje me da volimo istu turšiju, somborka je nezamenljiva.. Evo mi crvena čeka u frižideru da je punim za ručak..

      Избриши