Странице

петак, 10. јун 2016.

Gi - prečišćeni puter - maslo



Tri imena za istu stvar - prečišćeni puter je u narodu poznat kao maslo, a u svetu kao gi (ghee)..

Gi ima blag, slatkast i orašast ukus. Prvi put sam ga probala pre dve godine. Donela mi ga je moja Mina na poklon. Od onda sam kupovala teglice i teglice po radnjama zdrave hrane, koristila u mnogim jelima, a nije mi jasno zašto se ranije nisam odlučila da ga pravim sama. Inače, gi i kokosovo ulje trenutno važe za najzdravije masnoće.


Za one koji ne znaju, navodim šta je već napisano o ovoj kvalitetnoj masnoći: 
"Gi je prečišćeni puter, koji je oslobođen vode, zasićenih masnih kiselina, laktoze, ostalih čvrstih sastojaka mleka. Koristi se kao namaz, za pripremu hrane, kao zamena za ulje - prilikom prženja i kuvanja se, za razliku od ostalih masnoća, ne raspada na visokim temperaturama (“tačka dimljenja” mu je preko 250°C) i zadržava svoj prirodni ukus. Ima mnogo lekovitih svojstava - balansira probavu, utiče na poboljšanje učenja i pamćenja, usporava starenje, podiže imuni sistem, spada u lakosvarljive masnoće koje sporo sagorevaju i snabdevaju telo postepeno, ali dugotrajno potrebnom energijom. Rok trajanja je neograničen, a što je gi stariji, nutritivna svojstva i lekovitost su mu sve veći! Dobro je poznato da služi kao ajurvedski lek... Gi ima sposobnost da upija lekovita svojstva biljaka i da ih pojačava, pa se zbog tog često koristi u medicini i kozmetici." 
"Interesantno je da se gi često smatra egzotičnom namirnicom iz daleke Indije, a zapravo se i kod nas koristi još od davnina pod jednostavnim nazivom maslo. Gi za razliku od običnog putera nije kvarljiv i ne treba stajati u frižideru, pa je i pre modernog doba bio itekako upotrebljavan..." 
Kod nas se pojam maslo često meša sa maslacem (puterom), a reč je o dva različita proizvoda! U maslacu (puteru) ima mlečnih proteina, vode i mlečnog šećera (laktoze), dok su iz masla (gija) skoro u potpunosti uklonjeni postupkom o kome vam pišem. 


Priprema gija (masla) je jednostavna, ali treba da se obrati pažnja na par stvarčica. Sud u kome se puter topi treba da je sa debelim dnom, a unapred pripremiti kašiku kojom će se sa kuvanog putera skidati pena, plus činijicu u koju će se ista odlagati. Potrebna je još i cediljka sa gazom i sud u koji će se gotov gi procediti. 

Preporučuje se domaći neslani puter, ja sam koristila kupovni - tri pakovanja od 125 grama. Za prvi put sam uzela manju količinu putera, tako mi je lakše bilo za rukovanje i probu, sledeći put ću povećati količinu duplo.

Sastojci:
375 gr putera

pribor:
sud sa debljim dnom
kašika i činijica za skidanje i odlaganje pene
cediljka
gaza
sud u koji se cedi gi/maslo
teglice u kojima će se čuvati gi/maslo

Priprema:


  • Puter iseći na kocke i staviti da se topi na srednjoj temperaturi. Paziti, hoće da iskipi. 
  • Kada se pojavi pena, skinuti je kašikom i odložiti u činijicu.


  • Ostaviti puter da lagano vri. Preporučuje se mešanje, da se mlečni ostaci ne bi lepili na dno i stranice suda. Ja nisam, pa mi je minimalno uhvatilo, ali nije zagorelo samo je dobilo lepu smeđu boju. 
  • Kad se pena pojavi drugi put gi je gotov, odnosno izčišćen i gotov je za upotrebu. Može se još malo upžiti da dobije specifičnu finu aromu.
  • Gi skloniti sa vatre, prohladiti i procediti od ostataka kroz cediljku preko presavijene gaze u odgovarajući sud. Na kraju blago stisnuti gazu da se sva masnoća iscedi.


Cela priprema je gotova za 15 minuta -  5 minuta zagrevanja i  topljenja, 5 minuta vrenja i skidanja pene i 5 minuta laganog upržavanja do pojave druge pene (mehurića)
Presuti tečnostegle i čuvati na sobnoj temperaturi ili u frizideru. Od ove količine putera dobila sam 300 gr gija (masla). Skinuta pena se može upotrebiti za mešenje testa. Mlečne ostatke koji su se uhvatili na dno suda pojeo je u slast moj šarov Maksi, mada sam čitala da i oni mogu da se iskoriste za pripremu jela.


Topli gi je providan i lepe ćilibar-žute boje. Stajanjem se stvrdne, a ako se čuva u frizideru biće jako tvrd. Pravilno istopljen, ukuvan i proceđen gi se neće nikad pokvariti, trajanje mu je neograničeno.

Koristiti ga za kuvanje, prženje, dinstanje, kao namaz, ali isto tako i kao lek i kozmetiku - za rane, plikove, upale, mazanje suve kože ili po kašičicu svakoga dana za bolje varenje i bolji imunitet..






24 коментара:

  1. Hvala na podrobnim objašnjenjima i lijepim pratećim fotografijama :) nisam to do sad pravila, samo sam čitala o tome... ali sad kad imam iz prve ruke i od nekog "svog i domaćeg", onda nemam brige!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Marija, hvala na lepim rečima.. ❤ I ne oklevaj, toliko je jednostavno, a ja sam zazirala i oklevala mesecima!

      Избриши
  2. Puno si vrijedna, Gaga :) Sjajan post, ja ga kupujem, ali uglavnom koristim za neke indijske recepte. Kad budem imala vremena, probacu ga napraviti. Hvala za inspiraciju!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Joooo, Gordana, da ti znaš koja sam ja lenčuga.. Ovo se vidi, a milion drugih stvari koje preskočim srećom ne.. I ja sam gi prvo koristila za indijske recepte, a onda pročitam da može da se na njemu sve sprema, pa mic po mic krećem i u ostalim jelima da ga koristim! Za ovo ti neko posebno vreme ne treba, 15-20 minuta! Samo spremi sudove, cediljke i naravno puter 😄
      Hvala tebi na svraćanju i lepim rečima ❤

      Избриши
  3. Анониман11. јун 2016. 12:43

    Prvi pout čujem da je Gi maslo:) Ja ga pravim i koristim a u poslednej vreme i Gi biljnog porekla koji nabavim u Indijskoj radnji, skoro po ukusu nema razlike.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ni ja nisam znala da su gi i maslo jedno te isto.. Na Coolki su cure iz Bosne pisale da su njihove majke i bake topile puter u maslo! Biljni nisam probala pa ne mogu ništa da kažem.. Hvala ti na svraćanju! ❤

      Избриши
  4. Urmašice ili ti tatlije su nešto najlepše sa njim!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Čitala sam kod Bosanki da i tirit za baklavu prave sa maslom.. Zalivene kolače retko spremam, ali kad se odlučim sigurno ću praviti sa maslom! Pozdrav i cmokić, draga. 😍

      Избриши
  5. Анониман11. јун 2016. 23:45

    Ti to tako lepo opišeš i uslikaš, da ja odmah poželim da se nađem u kuhinji i krenem sa pripremom. Hvala na receptu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sunčice, hvala na lepim rečima! ❤ Isto je meni kada dođem na tvoj blog i gledam divote koje ti praviš..

      Избриши
    2. Hvala na komplimentu, ali zaista si nenadmašna. Obožavam tvoje recepte i prelepe fotografije.

      Избриши
    3. Ja tebi vojvodo, ti meni serdare..! 😊 Ishvalismo se međusobno, ali neka - fine hrane i recepata nikada dosta. Pozdravljam te i šaljem veliki poljubac! 😘

      Избриши
  6. Zabeležila! Našoj velikoj deci će se posebno dopasti, vole da se hrane zdravo! Hvala Gale! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oduševljena sam brzom pripremom i rezultatom, pa se nadam da će se i vama svideti! Pozdrav tebi i ekipi.. ❤

      Избриши
  7. Eto ti ga sad :) Ni ja nisam pojima imala da je to jedno te isto. Maslac izbegavam mada ga jako volim, ali evo u ovoj izmenjenoj i zdravijoj varijanti bih mogla da probam. Divne slike sa postupkom :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Marija, učimo, učimo.. i ja sam tek sad otkrila da su gi i maslo isto, a u grupi sam onih 50+.. Biće mi drago da isprobaš postupak, pogotovo što ni malo nije zahtevan. Hvala ti na javljanju i lepim rečima! ❤

      Избриши
  8. Bardzo ciekawe zastosowanie. Ja uwielbiam jajecznicę na takim maśle, pycha!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da ti se postupak sviđa. U pravu si, jaja na maslu su njami.. Hvala ti na svraćanju! ❤

      Избриши
  9. Tako lepu boju ima... čisto zdravlje! Baš si lepo i studiozno ovaj recept odradila... dopada mi se ideja o homemade maslu...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nekad me nešto zainteresuje toliko da krenem u istraživanje po netu, pa nešto od nađenog iskoristim za recept. A ideja o homemade maslu em korisna, em jednostavna.. Hvala ti na javljanju! ❤

      Избриши
  10. Divno si uradila ovaj recpet Gaga, bas se radujem da ti se toliko dopao. Boja je bas kao cilibar, cista I lijepa sto znaci da je fino otopljen, nije izgorio niti je ostao nedovrsen. Kad vidim tako lijepu boju jela bih ga bez icega... jutros cu da pravim domaca jaja na maslu... pozdrav za tebe!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga moja Bebo, od eksperta za maslo posebno prijaju pohvale! ❤ Drago mi je da ti se sviđa kako sam skockala recept, kad me nešto posebno inspiriše onda budem baš temeljna..

      Избриши