Странице

понедељак, 23. мај 2016.

Galeta sa pijanim trešnjama



Pošlog leta sam pominjala da se za celu gročansku opštinu južno od Boleča kaže da je "mala Kalifornija", zbog kvalitetnog voća kome nema ravnog ne samo u Srbiji, već i na prostoru ex YU. Kao i da su trešnje najbolje u Ritopeku, koji leži na padinama okrenutim prema Dunavu, zbog dunavskog bljeska koji trešnjama daje poseban izgled i ukus. Pošto se naš atar se graniči sa ritopečkim, a kuća i voćnjak gledaju na reku, i naše su vrhunske.. 


Trešnju sa slike smo zatekli na placu kada smo se pre više od četvrt veka sa Novog Beograda preselili u vikend naselje kod Grocke. Nema joj ravne! Iako poslednja sazreva (tek u junu), plod joj je savršen - dovoljno sladak, dovoljno kiseo, na oko prelep i što je interesantno, bez crva, iako mi ništa ne prskamo. Uostalom, nije bez razloga hit gde god je ponesem, pa tako i na prošlogodišnjoj Blogerijadi na Adi..
Ako vas čudi njena krošnja koja je na vrhu skroz ravna, ja sam zaslužna za kreaciju. Naime, kako je rasla u visinu, krošnja je sve više zaklanjala pogled na Dunav, a koji je jedan od razloga da smo izabrali baš ovde da živimo. Onda sam jednoga dana sela na terasu ispred kuće, Zoki se popeo na trešnju i uz moje "navođenje" isekao skroz ravno sve grane koje idu u visinu i zaklanjaju reku. Komšije su bile zgranute, ubeđivale nas da se trešnja ne orezuje tako, a mi smo se zezali da je vrh drveta oduvao vetar... I tako je vuk bio sit, a trešnja na broju. Napravljen je kompromis između nje i nas - ona se od tada širi bočno, a mi i dalje uživamo u otvorenom pogledu na Dunav!


Kolač je za one preko 18 godina! Sa divnim hrskavim testom u koje je dodata palenta i zbog koje ono krcka pod zubima, a koje je nadeveno trešnjama natopljenim rakijom i posuto struganom čokoladom. Opijajuća kombinacija i figurativno, a bogme i bukvalno. ;)
I da, trešnje u kolaču su komšijske, ovoj iz priče je tek pobeleo plod i biće za jelo za koju nedelju..


Sastojci:
210 gr brašna
50 gr palente + 1 kašika
160 gr šećera (može smeđi)
malo soli
120 gr hladnog putera
4-5 kašika ledene vode
2 kašike + 1 kašičica gustina
1 kg trešanja (očišćenih od koštica)
1/2 šolje voćne rakije (kajsija, višnja, dunja)
1 belance
malo šećera u prahu
50 grama grubo rendane čokolade

Priprema:


  • Trešnje natopiti rakijom i ostaviti da odstoje par sati, još bolje da prenoće.
  • Pomešati brašno, palentu, 80 gr šećera i malo soli u blenderu. Dodati puter i pulsirati da se dobiju krupne mrvice. Kašiku po kašiku dodavati ledenu vodu i ovlaš mešati rukom da se masa sjedini. Formirati kuglu, umotati u streč foliju i staviti u frižider da se ohladi.


  • Ispod papira za pečenje staviti kuhinjsku krpu, pa papir posuti kašikom palente. Staviti testo na sredinu papira i oklagijom ga razvući u krug prečnika 32 cm. Dugačkom špatulom odvojiti testo od papira ali ga ostaviti na njemu. 
  • U činiji pomešati gustin i 80 gr šećera. Polovinu ove mešavine posuti po sredini testa, ostavljajići 6 cm slobodno po obodu. Oceđene trešnje dodati u preostalu mešavinu šećera i gustina i sve dobro promešati. Rasporediti trešnje preko testa posutog šećerom i gustinom. 


  • Presaviti krajeve preko trešanja i prstima formirati obod od testa. Belancetom premazati testo (po želji ga posuti kašikom šećera, ja nisam).
  • Staviti na pola sata u frižider da se ohladi. Rernu zagrejati na 200°C. Postaviti 2 lista folije ispod papira za pečenje i formirati obod da bi se sprečilo eventualno curenje, ili staviti papir sa galetom u okrugli pleh.
  • Peći galetu 45-50 minuta dok ne postane zlatna i hrskava, a voće blago pućka. Pred kraj se može prekriti folijom da ne gori.
  • Pečenu galetu špatulom odvojiti od papira, ali ostaviti da se na papiru prohladi petnesetak minuta, pa je prebaciti na žicu za hlađenje i ohladiti do kraja.



Ohlađen kolač posuti šećerom u prahu i rendanom čokoladom. 

Na slikama je galeta od pola mere, na dijeti sam.. :)))



Naravno da galetu možete praviti i bez voćne rakije, izgubiće malo na ukusu, ali će moći da je jedu i deca. U tom slučaju bih ja trešnje oplemenila nekim začinom (cimet, kardamom, vanila...)







16 коментара:

  1. Oj joj ovo mi nije trebalo od ranoga jutra! :)
    Beskrajno sam nesrecna jer zbog zdravstvenog stanja ne smem da jedem proizvode od brasna, voca i secera. Ali bih mogla dragog da iznenadim ovom lepoticom.
    PS Tresnja kida, podsetila me na trenutak na bonsai drvo ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Marija, hvala ti. ♥ Baš mi je žao da si na režimu koji pominješ, nadam se da je privremeno.. A mislim da će muž da ti se mnoooogo obraduje, moj jeste :)))

      Избриши
  2. Ciasto wygląda wspaniale, musi smakować wyśmienicie! A widok z ogrodu masz bajeczny! Pozdrawiam cieplutko!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Agi, hvala ♥ Pogled na Dunav je bio jedan od razloga što živimo baš ovde :)

      Избриши
  3. I ja sam na dijeti, pa samo gledam i guštam.:)) Divan recept za dane kada nam dođu trešnje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Katarina, ja sam ipak gricnula jedno parčence da probam.. Kako inače da znam da li je dobro ;)
      Hvala ti na javljanju ♥

      Избриши
  4. Ovo genijalno izgleda!
    I ja bih vjerojatno tako capnula trešnine grane, da mi ne zakrivaju pogled.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Petra, hvala ♥ Trešnja nam do sledećeg proleća naraste, pa se svakog marta ja zavalim u stolicu i dajem instrukcije šta da se, kako ti kažeš, capne :)

      Избриши
  5. Predivno izgleda! Kod nas tresnje dospijevaju malo kasnije, pa se radujemo tom vremenu :) I vec se vidim kako spremam ovu galetu :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, draga ♥ Recept će koristiti i onima koji već imaju trešnje, a i onim kojima kasnije stižu. I ja na moje još čekam, ova je komšijska koja ranije stiže..

      Избриши
  6. Kako ovo savršeno izgleda, nemam reči! San snova! :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Snecili, hvala ti puno! ♥ Mnogo fino krcka, a višnje su baš mljac ;)

      Избриши
  7. Predivan i kolac i prica koja ga prati, a prezentacija vrhunska!:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Minjončice, od tebe mi je kompliment veliki ko kuća! ♥ Hvala ti :*

      Избриши
  8. Tresnje su mi najtopliji simbol detinjstva, a drvo tresnje je jedino na koje sam ikada smela da se popnem. Na ovom tvom drvetu sa pogledom bih mogla da provedem sate i da znas da ti zavidim na lepoti. Sto se pite tice, ovakve su mi postale omiljene, nekako imas osecaj da ipak pojedes vise voca a manje testa :) I ja nikako ne bih izbacivala rakiju, nek deca ruckaju nesto drugo :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo drvo trešnje je svima omiljeno. Na Coolinariki sam objavljivala slike kako izgleda u sva 4 godišnja doba, komentara ja bilo ne pitaj! Ranije sam se pela na njega, sad jok, Zokiju sam prepustila tu rekreaciju, moje je da jedem trešnje ;) Hvala ti na javljanju ♥

      Избриши