Странице

уторак, 12. мај 2015.

Svetogorsko žito



Danas je Sveti Vasilije Ostroški, moja "mala slava". Obeležim je skromno, u krugu najbližih. Spremljeni su slavski kolač i žito na nov način. Onako kako ga spremaju monasi na Svetoj Gori...

Već sam pisala da se u Grčkoj, kao i u manastirima Svete Gore (pa i u Hilandaru), žito pravi drugačije nego ovde u Srbiji. Nemlevena pšenica, pomešana sa praškastim sastojcima, sa dodatkom sušenog voća, bobica nara i jezgra koštunjavog voća...  Istraživala sam tada po netu i pronašla recept koji mi je otkrio "tajnu" tog neobičnog žita, ili kako ga još zovu - koljiva. Međutim, postupak sam u oktobru polovično sledila, pravila sam sa medom, bez šećera i prženog brašna. Ovaj put sam sve ispratila od A do Š...





















Sastojci:
100 gr žita
2-3 kašike brašna
80 gr badema (ostaviti malo za ukrašavanje)
80 gr oraha
60 gr suvog grožđa
malo prepečenog susama
malo tostiranog kokosa
1/2 kašičice mešavine začina za bakin kolač
2-3 kašike šećera (ja sam žuti)

i još:
nekoliko kašika prah šećera
blanširani badem
malo ukrasnih perlica

Priprema:



  • Žito skuvati uobičajno, paziti da se ne raskuva. Isprati pod mlazom hladne vode, pa prostrti po stolnjaku da se dobro osuši (ja ga pokrijem polovinom stolnjaka da i odozgo lepo upije vlagu. 
  • Dok se žito suši, tostirati brašno - na suvom tiganju mešajući grejati brašno dok ne dobije krem boju. Ostaviti da se ohladi. 
  • Posle par sati sušenja žito sipati u činiju, dodati tostirano brašno i izmešati da skroz obloži žito. 
  • Zatim umešati mleveni badem i orah, tostirani kokos, pečeni susam, začine i suvo grožđe. Dodati i šećer i promešati. 
  • Uzeti pliću činiju i kaškom nabijati masu da bude kompaktna. 

Posuti sa malo tostiranog brašna, pa bogato utapkati šećer u prahu (ja sam usitnila žuti).
Ukrasiti blanširanim bademom i perlicama. 
Monasi na Svetoj Gori preko šablona na kojima su motivi verskog sadržaja posipaju šećer i cimet i prahu.
Ako nemate začin za bakin kolač, pomešajte cimet, karanfilić, muskatni orah, kardamom, anis i korijander..
Žito je rastresito, kad se uzima kašičicom treba i malečki tanjirić, a može se sipati i u papirnate korpice. 


























12. maj 2016. - žito sam ponovo spremala za Svetog Vasilija Ostroškog. Umesto suvog grožđa u žito sam dodala seckane brusnice. Odozgo je posuto mlevenim demerara smeđim šećerom, koji se navlažio od sastojaka ispod i pretvorio u divnu mermernu i krckavu glazuru..






16 коментара:

  1. Volim koljivo ali iskreno rečeno ovim nisam baš oduševljena :-( Mnogo posla da bih isprobala sa nešto manjim merama. Verovatno grešim ali ...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vesna, jel si ga jela pa nisi oduševljena, ili je u pitanju postupak? Osim tostiranja brašna koje traje 2-3 minuta, sve ostalo je isti posao kao kad se pravi "obično" žito. Čak i manje, jer nema mlevenja koje mi ulepi mašinu/blender. A količina uvek može da se poveća, ja pravim manje jer nas je malo u kući, mada je ovo količina kojom može da se posuži dvadesetak ljudi. U Hilandaru kuvaju 250 gr žita za 100 osoba :))) Hvala ti na javljanju ♥

      Избриши
    2. Verovatno predrasude jedne babe :-)

      Избриши
    3. Ma, jok... imaš pravo na drugačije mišljenje. ♥

      Избриши
  2. Анониман12. мај 2015. 11:15

    Jao mi se dopada recept. Uve sam Za da probam nesto novo. Jeste dosta je posla ali zato je i rezultat ukusa verovatno srazmeran tome


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sad sam pisala iznad da i nije puno posla... Ukus i struktura žita su drugačiji, a kad nešto volim nije mi teško i da napravim. ;) Hvala ti ♥

      Избриши
  3. Sviđa mi se ovaj Vaš recept,za mene je ovo novo.Probaću! Srećna slava ! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobrila, hvala ti (mislim da možemo da ne persiramo) ♥ Novo je i meni, a u stvari je staro, pošto se vekovima ovako sprema po Svetogorskim manastirima.

      Избриши
  4. Nekim slavama se radujem samo zbog zita, to mi je jedan od retkih slatkisa koje bas volim. Ova verzija zvuci jos zanimljivije od standardne i rado cu je isprobati. Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi, raduje me da ti se na čitanje sviđa ♥ Možeš misliti koliko se meni dopalo, kad sam kopala po grčkim blogovima, a tamo sve pisano njihovim pismom (da nam poživi Google prevodilac). Kαλή όρεξη :*

      Избриши
  5. Baš neobično žito, sasvim drugačije od svega što sam videla i pročitala... ;-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mene je osvojilo i ja sam ga skroz usvojila... Zgodnije mi je za spremanje jer se ne melje, a ukus je božanstven.
      Hvala na javljanju! ♥

      Избриши
  6. Zaista interesantan receptic, nisam jos probala na taj nacin... volim kuvanu pesenicu, zasladjenu sa malo meda, pa verujem da bi mi se dopalo i u ovoj verziji. Zelim vam srecnu slavu, sve je vrlo lepo i sa merom dekorisano (i zito i slavski kolac:).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lanče moja draga, hvala na čestitkama, hvala na komplimentima... ♥ Ovako spremljeno žito je prelepo, pa kad budeš u prilici probaj... pa makar u Grčkoj na neki njihov svetac ;))))

      Избриши