Странице

понедељак, 27. октобар 2014.

Koljivo sa daškom Elade


Pominjala sam u postu o "melitzano" salati da sam se odmarala u Grčkoj. Bila sam u Sartiju na Sitoniji, smeštena u kući blizu crkve čija su zvona dva puta dnevno pozivala na službu. Jedan dečkić iz naše grupe je bio opčinjen tim zvonima, čak nas je svakog dana svečano pozvao da ih zajedno slušamo u porti :)
Desilo se da je u vreme dok sam boravila tamo crkva proslavljala jedan od svojih praznika. Okupljenima u porti je služeno koljivo i deljeni su mali hlepčići sa anisom. Naravno da sam oba probala..


Kod nas je koljivo žito koje se kuva za verske obrede. Sprema se najčešće mlevena kuvana pšenica sa dodatkom šećera i mlevenih oraha. Koljivo koje sam u Sartiju jela je sasvim drugačijeg izgleda i ukusa. Nemlevena pšenica, pomešana sa praškastim sastojcima, sa dodatkom sušenog voća, bobica nara i jezgra koštunjavog voća...
Istraživala sam po netu i pronašla recept koji mi je otkrio "tajnu" tog neobičnog, a meni prelepog ukusa. Iskoristila sam deo recepta i napravila koljivo koje je po ukusu slično onom grčkom, ali bez šećera i prženog brašna kako recept zahteva. Pravila sam manju količinu, naravno da po potrebi može da se poveća.


Sastojci:
150 gr žita
60 gr badema
60 gr oraha
50 gr suvog grožđa
30 gr susama
malo cimeta
malo struganog muskatnog oraščića
malo mlevenog karanfilića
malo mlevenih semenki korijandera (ne mora)
malo anisa u prahu
malo neke aromatične rakije (uzo!)
3 kašike meda

i najvažniji sastojak - ljubav prema bližnjima

Priprema:

Suvo grožđe očistiti od peteljki i preliti ga mešavinom vode i rakije (najbolje uzo, zbog mirisa anisa)







Skuvati žito, ocediti u cediljki, pa rasporediti preko raširenog stolnjaka da se skroz prosuši i da nema vlage.






Badem blanširati (preliti kipućom vodom), ostaviti desetak minuta da omekne kožica, pa vodu prosuti, a badem prohladiti. Skinuti mu smeđu kožicu, prepoloviti i malo na vazduhu prosušiti.

Orah iseći na komadiće.










Susam sipati u manji tiganj i blago ga na suvo prepeći da tek malo porumeni.








Pripremiti sve začine.

Žito sipati u činiju, dodati oceđeno i prosušeno suvo grožđe. Dodati orah i badem (manju količinu ostaviti za ukrašavanje), susam i začine. Zasladiti medom, poravnati i ukrasiti polutkama badema.









Živi bili!













Inače, Grci žito pomešaju sa brašnom prepečenim na suvom tiganju, dodaju začine, suvo grožđe i koštunjavo voće i stave ga tacnu na kojoj je podloga od malo odvojenog prženog brašna. Odozgo utapkaju dosta kristal šećera i šećera u prahu, pa sve ukrase srebrnim perlicama...  


Crkva u Sartiju, Sitonija
photo: Radica Mićić


Koljivo se slično sprema i na Svetoj Gori.