Странице

понедељак, 9. април 2018.

Sefardska jaja



Zovu ih još i jevrejska jaja, a poznata su i kao guevus inhaminadus/huevos haminados, odnosno konzervirana jaja. Naziv je preuzet iz "ladino" jezika kojim su govorili (a i danas govore) sefardski Jevreji.
Kažu da je recept nastao u toplim krajevima, gde se jaja (čak ni kuvana) nisu mogla dugo održati, a da bi trajala što duže i bila što ukusnija, smišljen je način koji ih je tokom pripreme doslovno konzervirao. Postupak je zahtevan samo vremenski - priprema je vrlo jednostavna, ali budite spremni da za nju odvojite jedan do dva dana. Idealno je da se kuvaju na šporetu na loženje, mada mogu i na običnoj električnoj ringli na najmanjoj temperaturi. Ovako kuvana jaja mogu da traju veoma dugo, čak je običaj da se jedno ostavi na suvom i hladnom mestu i proba posle godinu dana!



Iako se ova jaja spremaju preko cele godine, kvrcnulo mi je u glavi da ih isprobam tek par dana pred Vaskrs, pošto ih je jedna forumska prija pomenula kao opciju. Kuvala sam ih 14 sati na Veliki Petak, probala na Vaskrs, pa sam tada mogla da uslikam i presek. Malo je reći da sam oduševljena rezultatom! Zato recept objavljujem sa zakašnjenjem, ali kome se svidi eto mu prilike da ga isproba ako ne ranije, a onda dogodine za Vaskrs..
Sefardska (iliti jevrejska) jaja bila su hit naše praznične trpeze, a inače se mogu spremati i drugim povodom. Izuzetnog su ukusa - slankasta, sa aromom bibera i lorbera, kremaste konzistencije i bogatog orašastog ukusa, čak imaju blagi dimljeni šmek. Ukoliko se jaja kuvaju 24 sata, belance i žumance poprimiće braon boju i pun ukus, ali za približan efekat dovoljno je i 12 sati kuvanja. Odlična su i topla i hladna, a kažu da se mogu držati čak i na sobnoj temperaturi par nedelja a da se ne pokvare.

Zanimljivo je da su slična jaja bila skoro obavezna u ponudi i stajala u staklenim zvonima na šankovima mnogih kafana 60-ih i 70-ih godina prošlog veka. Sećam se da sam ih kao cura viđala, mada ih tada nisam jela.



Sastojci:
12 jaja
3 pune šake lukovine
1-2 glavice luka isečene na komade
5-6 češnjeva belog luka
1-2 kašike soli
3-4 veća lista lovora
1 kašičica kurkume
1 kašika bibera u zrnu
2-3 kašike vinskog sirćeta
2 kašike maslinovog ulja
1,5 l vode (ili već po potrebi)

Priprema: 



  • Jaja pre kuvanja ostaviti par sati na sobnoj temperaturi.
  • U sud sa debljim dnom ubaciti lukovinu, sečeni crni luk, češnjeve belog luka (sa ljuskom) i sve začine. Preko složiti mlakom vodom oprana jaja, preliti vodom da jaja i ostali sastojci budu skroz pokriveni, pa dodati sirće i maslinovo ulje. 
  • Staviti na srednju vatru da provri, smanjiti temperaturu na najmanju moguću i kuvati poklopljeno 12 do 24 sata na najtišoj vatri, dodajući toplu vodu po potrebi - ja sam ih kuvala 14 sati na šporetu na loženje i samo jednom dodala čašu vrele vode. Znači, samo da pućka!


  • Skuvana jaja prohladiti, a zatim ih dobro namazati krpicom natopljenom maslinovim uljem. Sasvim ohlađena jaja protrljati papirnatom salvetom da upije višak ulja, a jaja će dobiti lep sjaj.


Ukoliko se želi da oljuštena jaja imaju mramorni uzorak (što ih čini lepšim), posle 12 sati kuvanja im lagano izlupati ljusku (ne ljuštiti!), pa onda kuvati još oko 12 sati, mada sam čitala da može i kraće. Nisam imala toliko vremena, ali mi je par njih naprslo u toku kuvanja i napravile su se ove neobične šare. Mi smo ih jeli uz moj voljeni zeljanik.