Странице

понедељак, 6. март 2017.

Falafel



Falafel sam pravila i od kuvanih leblebija i od nekuvanih, i došla do zaključka da su to dve potpuno različite stvari što se tiče ukusa i to u korist nekuvanih! Iako izgleda da je lakša priprema od kuvanih u praksi nije tako, a struktura i ukus su mnogo bolji sa sirovim, samo natopljenim u vodi.
U Gardianu pominju da se na Bliskom istoku falafel sprema kako od leblebija, tako i samo od boba, a često i od mešavine ove dve mahunarke. Opredelila sam se ovaj put samo za leblebije, plus sam kuglice uvaljala u susam kako to radi moj miljenik Otolengi..

Neki će reći da je zdravije pečenje u rerni umesto u prženja u ulju i biće skroz u pravu, ali ovo se jelo barem kod nas ne sprema svakodnevno (ja ga pravim jednom u mesec-dva dana) i sigurno manje škodi od pomfrita, uštipaka ili prženica, a koji su mnogima baš često na jelovniku. 


Sastojci:
200 gr suvih sirovih leblebija
1/2 većeg crvenog luka (ili 1 manji)
2 manja čena belog luka 
2 kašike seckanog svežeg peršuna (ili korijandera)
1 kašika brašna (kod mene je raženo) 
1/2 kašičice praška za pecivo
1/2 kašičice mlevenog kumina
1/2 kašičice mlevenog semena korijandera
1/2 kašičice aleve paprike
so i biber po ukusu
2-3 kašike susama (po želji)
ulje za prženje (oko 3 dl)

Priprema:



  • Leblebije oprati, staviti u dublji sud i naliti sa dosta vode. Ostaviti da odstoje natopljene preko noći da zrna nabubre. Sutradan ih dobro ocediti i višak vlage upiti kuhinjskom krpom
  • U multipraktik ubaciti leblebije, krupno sečeni crveni luk, peršun, začine i brašno pomešano sa praškom za  pecivo. Pulsirati da se sve usitni i sjedini. Masa treba da je sitno zrnasta (nikako da bude pire, nego rastresita kao kus-kus). Prebaciti je u odgovarajući sud i pokriti streč folijom.



  • Odložiti masu u frižider da odstoji minimum 30 minuta, pa od mase praviti kuglice (moje su prečnika 4 cm, težine oko 30 grama). Ukoliko se pri oblikovanju raspadaju, dodati još malo brašna. Po želji svaku kuglicu uvaljati u susam.
  • Sipati dosta ulja u sud u kome će se falafel pržiti (oko 5 cm visine). Preporučujem manji dublji sud i prženje u više partija. Na zagrejanom ulju pržiti kuglice 2-3 minuta dok lepo ne porumene sa svih strana.
  • Pržene kuglice vaditi rešetkastom kašikom i ređati na kuhinjski papir koji će da upije višak masnoće.


Uz falafel se jede pita hleb (vrsta tankih somuna, nalik na tortilje), seckano povrće ili turšija i neki preliv - uglavnom su to humus ili Thina. Ja sam pravila ovaj drugi preliv od tahinja, limuna, vode, belog luka i začina. Malo sam ga više razredila, ali je svejedno bio vrhunski ukus! 


Od ovih sastojaka dobila sam 18 mirišljavih kuglica, spolja divno hrskavih, a unutra rastresitih i mekanih. Ovako spremljene su pogodne i za one koji poste, kao i za vegane.



Inače se falafel češće pravi bez valjanja u semenke susama, 
meni se više dopalo ovako - em lepše izgleda, em je ukus još bolji!!!