Странице

среда, 8. јул 2015.

Beze torta sa ribizlama



Ovu kolač - tortu je moja tetka Ljilja uvek spremala za posebne prilike - za slavu, rođendan ćerke joj Nade, za posebno drage goste i važna slavlja...
Odakle joj recept, nemam pojma! Obožavala sam tortu, ali nigde je nisam više jela osim kod nje, jer je niko i ne sprema. Proletos sam se setila njenog božanstvenog ukusa i navalila da dobijem recept. Tetka je već u godinama, dugo torticu nije pravila, ali je pronašla svesku sa receptima, pa mi je njena ćerka (a moja mila sestra Nada ) uredno ispisala recept preko poruke na Fejsbuku. Bilo je - ili da je napravim, ili da presvisnem! Malo sam sačekala da stignu sveže ribizle, pa sam uživala u ovoj osvežavajućoj divoti pre neki dan za moju posebnu priliku, 39.o rođendan..  

Nemojte da vas buni ova brojka sa dodatkom... ženska posla! Kad je trebalo da napunim 40 godina, nije mi se svidela promena prve cifre, pa sam rešila da na broju 39 stanem, a onda samo dodajem slova. Pa je bilo 39.a, 39.b, 39.c... i stigla do o! 
Odavno ne zovem goste za rođendan pa sam pravila pola mere ove torte, to je taman za nas dvoje..


Sastojci:
testo
100 gr putera
75 gr šećera
1 kesica vanil-šećera
korica 1/2 limuna
4 žumanca
150 gr brašna
1 kesica praška za pecivo

beze:
4 belanca 
prstohvat soli
200 gr šećera
100 gr oraha ili badema (mlevenih)

fil:
500 gr ribizli
500 ml slatke pavlake (mlečne)
2 kašike šećera u prahu 
2 kesice šlag-fiksa

Priprema:

   
  • Umutiti penasto puter, dodati šećer, vanil-šećer i limunovi koricu. 
  • Postepeno dodavati žumanca, pa lagano umutiti brašno kašiku po kašiku. Dobićete lepljivo testo.
  • Podeliti testo na dva dela, istanjiti i razvući po plehu (28x24 cm) na koji je stavljen papir za pečenje.
  • Belanca (sobne temperature!) posoliti i čvrsto ulupati. Dodati polovinu šećera, mutiti, pa dodati ostatak i umutiti dok se šećer skroz ne sjedini. 
  • Snegom od belanaca premazati kore.

  • Posuti obe kore mlevenim orasima i peći 20-25 minuta na 170°C. Ako orasi počnu da gore, pred kraj prekriti folijom.
  • Gotove kore skinuti sa pleha, jednu koru iseći mokrim nožem na željene komade i ostaviti sve da se ohladi. Beze od belanaca će da splasne, ali tako treba.


  • Umutiti u čvrst šlag slatku pavlaku, krem fiks i šećer u prahu (paziti da se ne premuti i ode u puter!). Lagano dodati ribizle i ovlaš promešati. 
  • Filom premazati donju koru, pa preko poređati isečenu gornju koru. 


Umesto slatke pavlake, možete umutiti 200 gr šlaga u prahu sa 300 ml mleka ili kisele vode (tako je pravila moja tetka dok nije bilo slatke pavlake u tetrapaku, od 5 kesica šlaga sa dodavanjem manje vode ili mleka), pa dalje po receptu...

Inače, ribizle treba dobro oprati dok su još u grozdu, a najlakse ih je skinuti viljuškom! Uhvatiti grozdić za peteljku i viljuškom proći odozgo na dole - one će same otpasti. Ako na nekom zrnu ostane deo peteljke skinute ga ručno. Zrna ribizle prostrite na čistu kuhinjsku krpu da se prosuše.






20 коментара:

  1. Sjajan kolač, nikad nisam znala šta je dosta :D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jel' da da je super? Uvek smo iščekivali kad će tetka Ljilja da ga iznese! I meni je bila jedinstvena prilika da ga kod nje jedem, naša mama ga nije pravila. Da je baba Milka kojim slučajem bila tamo rekla bi "nije vam to kačamak, pa da toliko jedete..." Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  2. Много красива торта,а кремът,съдейки по състава е великолепен....
    Поздрави!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Milena, hvala na javljanju i lepim rečima! Kolač je fin, kremast i osvežavajući...
      Uzvraćam pozdrav! ♥

      Избриши
  3. Nikad nisam ni jela ni čula za ovu tortu. Sjajna je al kad sam pročitala recept jasno mi je što je pravljena za posebne prilike :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vesna, i nije neki posao kako na prvi pogled izgleda - fil je samo da umutiš šlag, a ni kore nisu problem, sve brzo ide. Čak može i sa smrznutim ribizlama, moja tetka je tako pravila u januaru za slavu... Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  4. Divno izgleda i tebi neka ti je srećan rođendan ( u našim godinama više se rođendani i ne slave, mada se kod mene uvek skupi malo društvo a ove godine je i jubilarni )...ribizle jako volim, ali ih ovde retko vidim.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zoko, hvala na častitkama... ♥ Ne slavim rođendan ne zbog sadašnjih godina, već nikada taj dan nisam nešto volela. Možda i ja za jubilarni napravim feštu, mada mi se čini da ću da "odbolujem" promenu prve cifre ;)

      Избриши
  5. Pa, sretan ti rodjendan od srca! Svake godine imaju svoju ljepotu i uzivaj u njima bez obzira kako ih brojis i zoves:) Kako bi ti kod mene na ribu, tako bih ja rado na ovu prekrasnu tortu :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Godana, puno ti hvala! ♥ Ne bih se ja vraćala unazad, al nešto mi brzo godine idu napred ;))) Nego, da spojimo mi stolove kao u kafani, pa da prvo navalimo na tvog lososa i vino ;), a posle na moju tRonticu...

      Избриши
  6. Sjajna ideja za brojanje godina :D Skoro me pitao jedan covek za godine, ja mu kao iz topa odgovorim 45 i u sebi pomislim "al' sam slagala, nisam ni trepnula". Pocnem da se prebrojavam, kad ja stvano imam 45. Stala sam negde sa brojanjem na 37, da me ubijes ne znam zasto :)

    Srecan rodjis! Da sam znala da te dodatno izljubim pre neki dan <3

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, draga ♥ Ideja za brojanje je dobra, al se one i dalje prebrzo kotrljaju... Ne bih ti ja ni jednom čoveku rekla ni prave ni lažne godine! Retko i ženama kažem, samo u "tajnim" razgovorima u kafiću. ;)))

      Избриши
  7. Одговори
    1. Hvala, Jasna ♥ Još te crvene tufne tako lepo osveže ukus torte, kore su baš slatke...

      Избриши
  8. Odlicna torta za slavlje i odlican nacin brojanja godina :-) Sve najbolje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U pravu si, odlična je i zato sam je izabrala za svoj rođendan. Brojanje... ženska kerefeka da se uspori nešto što se usporiti ne može ;) Hvala ti na čestitkama ♥

      Избриши
  9. Stvarno lepa i neobična torta! Kad kažem neobična, mislim samo na to da nigde nisam videla sličan recept.... Već očekujem da krene i krađa i prepisivanje ovvog recepta!
    Rođendan čestitam, od srca, i sa malim zakašnjenjem, oprostićeš mi, taj dan sam se pentrala po Meteorima i uveče brčkala u Egejskom moooooooru...

    ОдговориИзбриши
  10. Hvala na čestitanju i ovde, a nema šta da praštam kad si mi čestitala rođendan telefonski ♥ Ne pominji mi brčkanje - moje će tek u septembru pa mi se odužilo ;)))
    Torta jeste do sad neviđena, pa na savest drugima da li će da kradu recept ili ne. Meni je bitno da sam je napravila i da je ispala isto kakve se sećam dok sam bila dete...

    ОдговориИзбриши
  11. Extra , valjda cu uspeti da je napravim bas kao i ti ili bar slicno!Pitala sam se sta sa ribizlama iz zamrzivaca , jedino ih koristim u mafine.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lilika, biće mi drago da kolač-torticu isprobaš, videćeš da je posebnog ukusa. ♥ Najveća gnjavaža je razmazivanje testa na pleh pre pečenja, ostalo ide brzo i bez problema :)))

      Избриши