Странице

среда, 30. септембар 2015.

Anzac keks



Prave se u aprilu, ali ko da čeka još pola godine...

Anzac keks sam jela kada mi ga je u paketu pre par godina poslala draga cool - prija iz Australije. Fin, suv, sa ukusom kokosa, odličan za grickanje uz kafu, čaj ili mleko. A onda sam ga se setila pre par dana, malo sam istražila njegovo poreklo, pa vam prenosim par informacija do kojih sam došla.

Wikipedija  kaže da su recept za ovaj keks su smislile tokom 1. svetskog rata žene vojnika australijske i novozelandske vojske (ANZAC). Naime, u teškim ratnim uslovima bila im je potrebna energetski jaka hrana sa visokom nutritivnom vrednošću koja je dugotrajna i koja se i u lošim uslovima ne kvari. Ovaj keks je bio idealan, bez jaja i mleka, sa sastojcima koji su lako podnosili otežan transport na razne krajeve sveta. 

Jedan vek kasnije ovaj popularni keks je jedno od obeležja australijske i novozelandske kuhinje (uz Vegemite namaz, tortu Pavlova, Damper hleb, itd). Keks se prodaje po prodavnicama obe zemlje, a recept i proizvodnja su zakonom zaštićeni da bi proizvođači poštovali sastav i način pripreme.
Viđala sam recepte po raznim gastro stranicama i odlučila da ga iskombinujem od propisanih sastojaka, ali u malo izmenjenoj varijanti - sa integralnim brašnom i braon šećerom. Nisam imala golden syrup, pa sam ga zamenila javorovim (a može i medom). Na blogu Mirjanina kuhinja sam videla da u keksiće mogu da se dodaju komadići čokolade, pa sam u polovinu dodala, a pola ostavila bez.



Dok sam pravila ove keksiće, mislila sam na drage žene sa kojima se družim putem Interneta, a koje žive Down Under - na Mirjanu, Silvu, Jasnu, Džoli i Snježanu (monsoon).. Od svake od njih sam ponešto naučila, kako o kuvanju, tako i o novoj zemlji koju su izabrale za život 

Sastojci 
100 gr ovsenih pahuljica 
100 gr kokosovog brašna
50 gr integralnog brašna 
50 gr belog brašna
100 gr braon šećera  
100 gr putera 
2,5 kašike javorovog sirupa (ili meda)
1/2 kašičice sode bikarbone 
2 kašike vrele vode

Priprema:


  • U činiju staviti ovsene pahuljice, šećer, kokos i brasno. 
  • U sudu otopiti puter i med, pa u otopljeno dodati vrelu vodu i sodu bikarbonu. Promešati da se zapeni. 
  • Tečnom smesom zaliti suve namirnice u činiji. Dobro izmešati i ostaviti malo da se prohladi. Po želji se može u testo dodati 50 gr čokoladnih kapljica (ili seckanih komadića čokolade).


  • Kašikom stavljati gomilice na pleh na koji je stavljen papir za pečenje i kašičicom ih malo pritisnuti. Ostaviti dovoljno mesta između, jer će se pečenjem raširiti.
  • Staviti testo da se peče na 160°C oko 10-15 minuta! Gotov keks mora biti mekan kada ga izvadite iz rerne, hlađenjem će postati čvršći! 


Keks čuvati u hermetički zatvorenoj kutiji. Od ove količine sam dobila 30 keksića prečnika 6,5 cm. Čokoladnih kapljica (ili seckanih komadića čokolade) u izvornom receptu nema, ali sam ja u pola keksića dodala, a pola ostavila klot. Odlični su i jedni i drugi, mada se meni malo više sviđaju oni bez čokolade :))) 
Napomena 3. januar 2018. - pravila sam ih sa sušenim brusnicama, odlični su!


U svakom slučaju peporučujem ovaj keks - izdašan je i ukusan, jednostavno se priprema, a sastojci garantuju prilično zdravu, brzu i situ užinu.







12 коментара:

  1. Meni licno medju najdrazim keksicima; odlicno objasnjenje si iznijela...najpozeljniji su u aprilu (25-og) jer je tad obiljezen ANZAC dan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jasna, od sada su i meni (i nama kod kuće) među najdražim keksićima... ♥ Keks inače slabo pravim, ne jedemo ga često, ali ovaj se tako jednostavno i brzo pravi da će sigurno biti još repriza. Hvala ti na javljanju!

      Избриши
  2. Cudowne! Ja wybieram te z czekoladą, bardzo apetyczne! Świetny, szybki przepis, a efekt wspaniały ;) Brawo!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vidim da ćemo lako da podelimo keksiće - tebi sa čokoladom, meni bez ;)))
      Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  3. Divni keksici, a vjerujem ukusni sa svim ovim finim sastojcima.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kad su za vojsku bili dobri, moraju i nama... Šelim se, ukusni su i baš zgodni za pravljenje.
      Hvala ti na javljanju! ♥

      Избриши
  4. Odlicni su,meni se svidjaju jer su u neku ruku i zasitni,mogu dugo da stoje u kutiji ali ...kada ima cokoladice u njima,i moji ih ociste samo tako :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mirče, videla sam kada si ti tvoje stavila na FB i onda sam i ja rešila da ih pravim... Volim ih jer su ukusni i brzo se prave. Volim i ovu salvetu sa kengurićima ♥ Hvala ti na javljanju!

      Избриши
  5. Jaooo, što su lepiiiiii! I, baš su se fino uklopili sa kengurima! I meni se keks dopao, davno sam dobila kutiju od drage osobe iz daleke AU!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sneki, sećam se dana kada je poštar doneo paket iz Australije kod mene na posao, a ja se zgranula sadržajem za tebe, Vesnu i mene. I za svaku je bila po kutija Anzac keksa... ♥ Kengurići su poklon druge meni drage osobe iz AU, srele smo se u junu u Bgd. Ovaj keks sam pravila njima u čast, znam koliko ga vole i koliko im znači.

      Избриши