Странице

понедељак, 21. април 2014.

Zeljanik




"Do podne u jaja, od podne u koprive" je stara narodna izreka za hranu u vreme Vaskrsajer je padao u dane kad su sela  bila u najvećoj proletnjoj oskudici, posle zime, a pre nego je nova letina stigla, pa nije imalo dovoljno ni hleba. Danas je drugačije, al nije na odmet da se i mi poslužimo onim što nam nude zelene livade..

Ovde gde živim svašta raste u polju. Kad sam se doselila, pojma nisam imala šta je šta, čak ni vrste drveća nisam razlikovala, o raznoraznom bilju da i ne govorim. Mic po mic, naučila sam dosta od moje komšinice Rade, žene koja je po godinama mogla majka da mi bude, a od koje sam videla kako se suču oklagijom kore za pitu, siri sir, prave raznorazna starinska jela... Poznavala je travke, sušila ih je i za mnoge boljke imala rešenje. S proleća je brala i pravila jela od samoniklog bilja.

Ovaj zeljanik sam kod nje prvi put jela, a sad ga obavezno spremam za doručak na Vaskrs, kada su polja puna mladog maslačka, zelja i koprive... Što više različitog zeleniša - zeljanik je ukusniji!


Stara slika dana sa Coolinararike

Sastojci:
fil
3 kašike ulja
1 vezica mladog crnog luka
250 gr blanširang livadskog zelja (meriti posle blanširanja)
1/2 kašičice soli
1/2 kašičice bibera
1/2 kašičice crvene začinske paprike ( može i ljuta)

testo
200 gr kukuruznog brašna (moje je belo)
100 gr pšeničnog brašna (može i polubelo, tip 850)
1 kašičica praška za pecivo
1/2 kašičice soli
1 jaje
30 gr ulja
100 gr domaćeg mekog sira
oko 120 ml vode

Priprema:


  • Očistiti, oprati i iseckati na kolutiće vezicu mladog crnog luka. Blanširano zelje iseći na krupne komade.
  • U šerpicu sipati ulje, malo propržiti luk, pa dodati zelje da se sve lepo sjedini i pržiti dok tečnost ne uvri. Skloniti sa vatre, začiniti solju, biberom i paprikom, promešati i staviti sa strane da se prohladi.



  • U dubljem sudu pomešati kukuruzno i pšenično brašno, prašak za pecivo i so. Dodati ulje, sir i jaje. Mikserom sa spiralnim dodacima uz postepeno dodavanje vode zamutiti testo kao za projaru, al da ne bude tečno, ni mnogo kremasto.
  • Polovinu testa razmazati lopaticom u tepsiju prečnika 20 cm koju smo predhodno premazali sa malo ulja. Na testo naneti ceo fil od upženog zelja, ali ne filovati do ivica.



  • Drugu polovinu testa naneti preko fila i poravnati . Najbolje je da se naprave manje gomilice po nadevu i manjim nožem spoje da se napravi jedinstvena gornja kora.
  • Spremljen zeljanik peći u rerni zagrejanoj na 220°C oko 30 minuta. Ispečen malo prohladiti, pa seći na kriške ili na manje parčiće.


Ako nemate mogućnost da koristite livadsko zelje, maslačak i koprivu, slobodno upotrebite blitvu, ukus je jednako dobar. Obavezan je luk, on filu daje potrebnu slast. Što se kukuruznog brašna tiče, potpuno je svejedno da li je žuto ili belo, zavisi koje možete da nabavite. Uz kuvana jaja, mladi luk i sir sa kajmakom ovo je odličan doručak ili večera :)

Evo sličica iz aprila 2016. godine. Sa mladim lukom i crnim pivom zeljanik nam je bio fini ručak. 







6 коментара:

  1. Komentari za ovaj recept su bili onemogućeni od dana objavljivanja do danas...

    ОдговориИзбриши
  2. Nisam ni slutila da se od ovako jednostavnih sastojaka dobije tako ukusan zeljanik! Uživala sam jedući.... Hvala ti puuuuuuno!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zeljanik je definitivno meni no.1 od svih pita/proja/tartova sa zelenišem! Ne mogu da zamislim Vaskrs bez njega, a još imam sve kod mene u dvorištu organsko, jelte... Još da voliš hladan... :p

      Избриши
    2. Trudiću se... i radiću na sebi... kad mogu većinu drugih (pa i kuvanih jela) da jedem hladnu, direkt iz frižidera, onda ću morati i zeljanik da zavolim 'ladan.... a kad može Maksi, i ne buni se, pa, nisam ni ja bolja od njega, hahaha... ;-)

      Избриши
  3. Ovde ne mogu da dodam sličicu, ali, da znaš evo je; http://www.coolinarika.com/slika/2178121/
    Uživala sam, i praveći ga, i još više tokom doručka, odličan je!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Promakao mi ovaj komentar, ali sam onomad videla sliku na Coolki i zeljanik ti izgleda fantastično! Hvala ti što si ga ponovo pravila i uslikala! ♥

      Избриши